آییننامه نظارت بر محتوای تبلیغات در ایتا منتشر شد
به گزارش پایگاه خبری تاف نیوز به نقل از اطلاع رسانی پیام رسان ایتا، این قانون از اول فروردین ماه ۱۴۰۴ اجرایی خواهد شد و رعایت تمامی مفاد آن برای همه کانالها در ایتا ضروری است.
واحد گزارش ایتا نیز از این پس بر اساس این آئیننامه به تخلفات و شکایات کاربران رسیدگی خواهد نمود.
مشاهده آییننامه نظارت بر محتوای تبلیغات ایتا 👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/AdTerms/4
قوانین تبلیغات در ایتا,
آییننامه نظارت بر محتوای تبلیغات، کانونهای تبلیغاتی و گستردهها
•┈••✾••┈•
برای ساماندهی و بهینهسازی جریان اطلاعرسانی و #تبلیغات، حفظ و تقویت ارزشهای اسلامی، ملی و انقلابی و همچنین رونق اقتصادی و حمایت از تولیدات داخلی، سیاستها و ضوابط حاکم بر تبلیغات به شرح زیر به استحضار عموم کاربران گرامی میرسد.
•┈••✾••┈•
کانونهای تبلیغاتی، گستردهها، کانالهای انتشاردهنده آگهی و سفارشدهندگان، در تنظیم و تولید و انتشار آگهیهای تبلیغاتی خود مکلف به رعایت نکات زیر هستند:
•┈••✾••┈•
۱- آگهیهای تبلیغاتی باید با موازین شرعی و قانونی کشور منطبق باشند.
لینک قوانین نشر محتوا
•┈••✾••┈•
۲- آگهی تبلیغاتی نباید #وحدت_ملی را مخدوش کند.
محتوی یا تصویر آگهی نباید توهینآمیز بوده و مغایر با اصول اخلاقی، اعتقادات مذهبی و مخدوشکننده عفت عمومی باشد. باید به ادیان رسمی کشور، آداب، رسوم، قومیتها، لهجهها و گویشهای مختلف به دیده احترام نگاه شود. تحقیر و تمسخر دیگران در آگهیهای تبلیغاتی تلویحا و یا تصریحا ممنوع است.
•┈••✾••┈•
۳- آگهی تبلیغاتی نباید شامل محتوایی باشد که موجب #تشویش_اذهان_عمومی گردد یا امنیت روانی و فکری جامعه را به خطر بیندازد.
استفاده از کلمات و تصاویری که بار منفی و القای ناامیدی دارند، در متن آگهی مجاز نیست (مانند «ایران عزادار شد» و…).
•┈••✾••┈•
۴- آگهی نباید #مروج_عقاید_خرافی بوده و یا با بهرهگیری از آنها تهیه شود. تبلیغاتی که مروج فساد یا مخالف ادیان رسمی و برخلاف عفت عمومی باشد ممنوع است.
•┈••✾••┈•
۵- تبلیغات نباید باعث #ترویج_فرهنگ، اخلاق و رفتار غیراسلامی یا بهکارگیری شیوهها، الگوها و مظاهر مبتذل بیگانه باشد.
•┈••✾••┈•
۶- آگهی نباید #القای_وحشت و #خشونت کند. در جریان آگهی نباید آزار دیدن هیچ جانداری به تصویر کشیده شود و یا دعوت به تماشای آن شود.
•┈••✾••┈•
۷- استفاده از تصاویر و عناوین مقامات عالی رتبه کشور، تمثال پیشوایان مذهبی، شخصیتهای تاریخی، فرهنگی و #چهرهها در آگهیهایی که هدف آنها ارائه کالای مصرفی و خدمات مشابه میباشد، ممنوع است و در اهداف دیگر، نیاز به مجوز از نهاد و یا اشخاص مربوطه میباشد.
•┈••✾••┈•
۸- آگهی کالاهای مشمول #استاندارد اجباری، تنها در صورت دارا بودن گواهی معتبر از مراجع ذیصلاح قابل نمایش است. سفارشدهنده و نمایشدهنده آگهی موظف به اطمینان از اصالت گواهی هستند.
•┈••✾••┈•
۹- انتشار آگهیهای مربوط به اثر #داروها و خواص مواد غذایی، آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی ممنوع است؛ مگر طبق قانون مربوط به مقررات پزشکی و دارویی و مواد خوراکی و آشامیدنی
•┈••✾••┈•
۱۰- استفاده از عبارات اطمینان بخش، مطمئن، کاملا سالم، کاملا بهداشتی و… در آگهی مجاز نیست. مگر در مواردی که محصول نشان استاندارد یا سیب سلامت کسب کرده باشد.
همچنین استفاده از صفات مطلق ساز و اغراقآمیز پذیرفته نیست.
آگهی نباید با استفاده از ذکر صفات تفضیلی و عالی به صورت صریح و یا با بهکارگیری هر شیوه دیگری در نگارش یا قرائت متن، مفهوم تنهاترین یا برترین بودن موضوع آگهی را القا کند.
•┈••✾••┈•
۱۱- استفاده از تصاویر #استعمال_دخانیات و سایر اعمالی که برای سلامت و بهداشت فردی و اجتماعی مضر باشد در آگهیها مجاز نیست.
•┈••✾••┈•
۱۲- هرگونه تبلیغات با موضوعاتی که زمینهساز #فیشینگ، #کلاهبرداری و سوءاستفاده از اطلاعات کاربران باشد (مانند سهام عدالت، یارانه، بسته معیشتی، وام، واریز حقوق، جوایز بانکها و ثبتنام و…) ممنوع میباشد.
•┈••✾••┈•
۱۳- هرگونه تبلیغات برای جمعآوری #کمکهای_خیریه (نقدی و غیرنقدی) تنها از طریق هلال احمر یا خیریههای معتبر و دارای مجوز و صرفا با اعلام #شماره_حساب_حقوقی امکانپذیر است.
اعلام شماره حساب شخصی برای این امور مطلقا ممنوع است.
•┈••✾••┈•
۱۴- در آگهیهای تبلیغاتی نباید ادعاهای غیرقابلاثبات و مطالب گمراهکننده گنجانده شود.
همچنین سفارشدهندگان و سازندگان آگهیها باید مستندات قانعکننده و قانونی لازم برای ادعاها و استدلالهای موضوع آگهی را در مقصدی که بیننده آگهی به آن هدایت میشود منتشر کنند.
در آگهیهای تبلیغاتی نمیتوان از قول منابع علمی ادعاهایی را مطرح کرد که از طرف منابع موثق علمی تایید نشده باشد.
•┈••✾••┈•
۱۵- در آگهی یک کالا و یا خدمت خاص نباید تلویحا و یا تصریحا کالا و خدمت مشابه دیگری نفی یا #تخریب شود و یا تلاش شود که موضوع آگهی در مقایسه با دیگر کالاها و خدمات اثبات شود.
•┈••✾••┈•
۱۶- در تبلیغات، نباید وجهه و شان موضوع کانال (مانند نهادهای مقدس و افراد مورد احترام جامعه) تحتالشعاع قرار گیرد.
•┈••✾••┈•
۱۷- با توجه به موقعیت ویژه و #جایگاه_رفیع_زن در اسلام و نظام جمهوری اسلامی، استفاده از تصویر بانوان در آگهیهای تبلیغاتی مستلزم رعایت شان و منزلت آنها میباشد. لذا #مدلینگ و استفاده ابزاری از تصویر چهره بانوان -به صورتی که قابل شناسایی باشند- برای معرفی کالا، محصولات و خدمات ممنوع است.
همچنین استفاده از تصویر بانوان در تبلیغ کالا یا خدمتی که استفادهکننده آن صرفا بانوان نباشند مجاز نیست.
•┈••✾••┈•
۱۸- هرگونه تبلیغات با موضوع و مفهوم جذابیتهای #جنسی و #زناشویی (آموزش، لوازم، داروها، درمان و…) مطلقا ممنوع است.
•┈••✾••┈•
۱۹- در آگهی نباید کودکان به صورت عریان یا نیمهعریان نشان داده شوند؛ مگر شرایطی که موضوع آگهی، نشان دادن کودکان را در این وضعیت ایجاب کند.
•┈••✾••┈•
۲۰- در آگهی تبلیغاتی نباید #اخبار_کذب یا تایید نشده و #احتمالی به عنوان خبر قطعی منتشر شود.
همچنین استفاده از اخبار صحیحِ تاریخگذشته در تبلیغات ممنوع است.
•┈••✾••┈•
۲۱- آگهی نباید به گونهای طراحی و ساخته شود که در آن مردم به مصرف بیش از نیاز و #اسراف در استفاده از امکانات تشویق شوند.
•┈••✾••┈•
۲۲- در تبلیغات، ارجاع کاربران به لینک فهرست موضوعات مختلف ممنوع است. محتوای لینک تبلیغ باید در دسترس کاربران باشد و یافتن محتوای تبلیغ شده نیاز به جستجو نداشته باشد.
•┈••✾••┈•
۲۳- تا زمان ارائه زیرساخت ایجاد #نظرسنجی و برگزاری #قرعهکشی در پیامرسان ایتا، انتشار هرگونه تبلیغات با استفاده از نظرسنجی و قرعهکشی به صورت مستقیم و یا لینک پنهان (هایپر لینک) ممنوع میباشد.
•┈••✾••┈•
۲۴- در متن و گفتار آگهی باید از واژهها و #کلمات_فارسی استفاده شود.
همچنین اسامی کالاها و اماکنی که در متن آگهی ذکر و یا در تصویر نمایش داده میشود باید فارسی باشد.
ترویج زبان بیگانه و عدم رعایت شیوه درست نوشتار و گفتار در تبلیغات ممنوع است.
•┈••✾••┈•
۲۵- در آگهیها نباید به صراحت و یا به صورت ضمنی #محصولات_ایرانی در مقایسه با انواع خارجی در سطح پایینتری نشان داده شوند.
تبلیغات کالاهای خارجی نباید به نحوی باشد که موجب سلب اعتماد جامعه از تولیدات داخلی شود.
•┈••✾••┈•
۲۶- رعایت قانون #حمایت_از_حقوق_مؤلفان و مصنفان و پدیدآورندگان محتوا در ایتا ضروریست و در صورت نقض قانون، مالکان محتوا میتوانند برای احقاق حق خود از طریق مراجع قضایی اقدام کنند.
•┈••✾••┈•
۲۷- کلیه کانالها و افراد مشارکتکننده در فرایند اجرای تبلیغات (از تولید محتوای تبلیغ تا پایان فرایند نمایش تبلیغ) باید #احراز_هویت شده باشند.
راهنمای احراز هویت
•┈••✾••┈•
✅ این آییننامه یک هفته پس از انتشار در «کانال قوانین تبلیغات (https://eitaa.com/AdTerms)» برای همه کاربران لازمالاجراست و همه کانالها، کانونهای تبلیغاتی و گستردهها موظفند ظرف یک هفته خود را با شرایط آییننامه تطبیق دهند. در غیر اینصورت مطابق قوانین با آنها برخورد خواهد شد.
•┈••✾••┈•
✅ #تشخیص تخلف از مفاد این آئیننامه و تعیین جرایم احتمالی برای افراد و کانالهای متخلف بر عهده واحد گزارش (https://eitaa.com/report) ایتاست.
•┈••✾••┈•
✅ چنانچه بر اثر تخلف در اجرای این آئیننامه، محرومیت یا محدودیتی برای حساب کاربری یا کانالی ایجاد شود، #مسئولیت مادی و معنوی آن برعهده متخلف است.
•┈••✾••┈•
✅ هرگونه تغییرات و #بهروزرسانی این آئیننامه در «کانال قوانین و مقررات تبلیغات» در پیامرسان ایتا منتشر میشود و قوانین جدید یکهفته پس از انتشار، برای همه کاربران لازمالاجراست.
•┈••✾••┈•
از توجه و همکاری شما در این زمینه بسیار سپاسگزاریم.
ارسال دیدگاه