اتصال شمال به جنوب کشور از دل زاگرس / طویل‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در مسیر لرستان در حال حفاری است

سرپرست کارگاه راه‌آهن دورود ـ خرم‌آباد ـ بروجرد گفت: پروژه‌ای که لرستان را به محور اصلی ریلی کشور پیوند می‌دهد، با عبور از سخت‌ترین مسیرهای زاگرس، اکنون به بیش از ۵۸ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است. این طرح بزرگ ملی علاوه بر اتصال شمال به جنوب کشور، زمینه‌ساز جهش در حمل‌ونقل، اشتغال و رونق اقتصادی غرب ایران خواهد بود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تاف‌نیوز، منصور حمیدی، سرپرست کارگاه راه‌آهن دورود ـ خرم‌آباد ـ بروجرد، در جریان بازدید خبرنگاران استان از این پروژه، اظهار کرد: کریدور اصلی مسیر ریلی از شهرستان دورود آغاز و تا شهر اندیمشک امتداد می‌یابد. طول کل مسیر حدود ۳۶۰ کیلومتر است که در فاز نخست، قطعه ۱۱۴ کیلومتری دورود تا خرم‌آباد در دست اجرا قرار دارد. هدف این طرح، اتصال کریدور شمال به جنوب کشور و پیوند غرب ایران با مرکز کشور از طریق شبکه ریلی است.
وی با اشاره به ویژگی فنی مسیر گفت: این پروژه یکی از پیچیده‌ترین و فنی‌ترین طرح‌های ریلی کشور است؛ زیرا بخش عمده مسیر در دل رشته‌کوه زاگرس قرار دارد. تاکنون بیش از ۱۸ کیلومتر از مجموع ۳۳ کیلومتر تونل‌های مسیر حفاری شده و طویل‌ترین تونل ریلی خاورمیانه با طول ۴۷۰۰ متر نیز در این مسیر در حال احداث است.
حمیدی افزود: حفاری این تونل از دو دهانه با بهره‌گیری از ماشین‌آلات پیشرفته انجام می‌شود و بیش از دو کیلومتر از آن پیشرفت داشته است. همچنین در کنار هر تونل اصلی، تونل‌های اضطراری برای افزایش ایمنی و سهولت عملیات نگهداری طراحی شده‌اند.
سرپرست کارگاه راه‌آهن دورود ـ خرم‌آباد ـ بروجرد، حجم عظیم عملیات عمرانی این پروژه را بی‌سابقه دانست و تصریح کرد: در مجموع، بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری، ۱۰ میلیون مترمکعب خاکریزی و حدود یک میلیون مترمکعب بتن‌ریزی در مسیر انجام خواهد شد. چندین پل خاص نیز در دست احداث است که از جمله آن‌ها پل کیلومتر ۴۷ در مجاورت آزادراه است و به‌عنوان یکی از سازه‌های شاخص پروژه شناخته می‌شود.
وی درباره شاخه منشعب به سمت بروجرد گفت: در این بخش نیز حجم گسترده‌ای از عملیات در حال اجراست؛ شامل ۱.۷ میلیون مترمکعب خاکبرداری، ۱.۸ میلیون مترمکعب خاکریزی و بیش از ۳۴ هزار مترمکعب بتن‌ریزی. همچنین دو تونل اصلی به طول ۴۱۰ متر در این مسیر طراحی و در حال اجراست.
حمیدی با تأکید بر اهمیت اشتغال‌زایی این پروژه برای مردم لرستان گفت: اکنون بیش از ۷۰۰ نفر نیروی انسانی در این طرح مشغول به کارند که ۹۰ درصد آنان نیروهای بومی هستند. همچنین حدود ۳۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و تخصصی در طول مسیر فعال‌اند. این پروژه در کاهش نرخ بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار در استان نقش مهمی داشته است.
وی یادآور شد: پروژه راه‌آهن دورود ـ خرم‌آباد از سال ۱۳۹۲ آغاز شد اما تا سال ۱۳۹۷ به‌دلیل محدودیت اعتبارات، تنها ۳۶ درصد پیشرفت داشت. با اصلاح پیمان و حمایت‌های انجام‌شده در دولت شهید آیت‌الله رئیسی، در کمتر از دو سال، پیشرفت فیزیکی طرح از ۳۷ به بیش از ۵۲ درصد رسید و اکنون به ۵۸ درصد افزایش یافته است.
حمیدی با ابراز امیدواری نسبت به آینده پروژه گفت: در صورت تأمین پایدار منابع مالی، می‌توان انتظار داشت مسیر ریلی دورود ـ خرم‌آباد در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد. اجرای این طرح، ضمن رونق اقتصادی لرستان و غرب کشور، موجب کاهش هزینه‌های حمل بار، توسعه گردشگری و افزایش ایمنی تردد میان استان‌های لرستان، خوزستان و همدان خواهد شد.
وی در پایان افزود: اکنون بیش از ۳۰ جبهه کاری فعال در طول مسیر ۱۱۴ کیلومتری پروژه در حال فعالیت‌اند و با حمایت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) و دستگاه‌های اجرایی، تلاش می‌کنیم این طرح ملی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به ثمر برسد.