برندگان و بازندگان جنگ های تعرفه ای ترامپ
ایالات متحده از ۱ فوریه، ۲۵ درصد عوارض وارداتی را برای کالاهایی که از کانادا و مکزیک وارد میشوند، و ۱۰ درصد از چین را تهدید میکند.
آیا آمریکاییها از این محدودیتها برنده خواهند شد یا بازنده؟
برای اینکه بفهمیم تعدادی اعداد را خرد کردیم. در سال ۲۰۲۳، مکزیک، چین و کانادا به ترتیب ۴۸۰ میلیارد دلار، ۴۴۸ میلیارد دلار و ۴۲۹.۵ میلیارد دلار کالا به ایالات متحده فروختند. در همان سال، ایالات متحده ۳۲۳ میلیارد دلار، ۱۴۸ میلیارد دلار و ۳۵۳ میلیارد دلار کالا به این کشورها فروخت. کسری تجاری عظیم ۵۳۳.۵ میلیارد دلاری ایالات متحده با سه شریک تجاری اصلی خود به ترامپ فضایی برای مانور دادن بر روی تعرفه های سخت می دهد که شرکای آن نمی توانند به راحتی به آنها پاسخ دهند، در حالی که بزرگی اقتصاد ایالات متحده ممکن است یافتن سریع بازارهای جایگزین را پیچیده کند.
تعرفه ها چقدر می توانند درآمد داشته باشند؟
در سال ۲۰۲۴، اندیشکده تحقیقات مالیاتی مستقر در واشنگتن، بنیاد مالیات، تخمین زد که تعرفه ۱۰ درصدی بین هیئت مدیره، ۲ تریلیون دلار درآمد را طی دوره ده ساله ۲۰۲۵-۲۰۳۴ افزایش می دهد. تعرفه ۲۰ درصدی، ۳.۳ تریلیون دلار را افزایش می دهد و زیان های مورد انتظار برای رشد را در نظر می گیرد. درآمدهای ناشی از محدودیتهای جدید پیشنهادی ترامپ به تعداد تعرفههای جدید و نرخ تعیین شده توسط ترامپ بستگی دارد. چه کسی پرداخت خواهد کرد؟ مصرف کنندگان به طور سنتی هزینه های فوری تعرفه ها را از طریق قیمت های بالاتر بر روی کالاهای وارداتی پرداخت می کنند. در دوره اول ریاست جمهوری ترامپ، زمانی که کالاهایی به ارزش ۳۸۰ میلیارد دلار تحت تأثیر قرار گرفتند، خانوارها به طور متوسط سالانه ۱۹۴ تا ۳۸۰ دلار اضافی پرداخت کردند.
چه کسی پرداخت خواهد کرد؟
مصرف کنندگان به طور سنتی هزینه های فوری تعرفه ها را از طریق قیمت های بالاتر بر روی کالاهای وارداتی پرداخت می کنند. در دوره اول ریاست جمهوری ترامپ، زمانی که کالاهایی به ارزش ۳۸۰ میلیارد دلار تحت تأثیر قرار گرفتند، خانوارها به طور متوسط سالانه ۱۹۴ تا ۳۸۰ دلار اضافی پرداخت کردند.
تجزیه و تحلیل بنیاد مالیات از آمار فدرال از هزینه های اقتصادی خانواده های جنگ های تعرفه ای ترامپ و بایدن. © عکس : بنیاد مالیات
بر اساس تحلیل اخیر گلدمن ساکس، تعرفه های ترامپ همچنین منجر به افزایش ۴ درصدی تورم در گروه های متاثر از عوارض شد.
تاثیر تورمی اولین دوره جنگ تجاری ترامپ. © عکس: تحقیقات اقتصادی گلدمن ساکس
یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ توسط بروکینگز نشان داد که در حالی که تعرفهها به بخشهای متکی بر نهادههای وارداتی و همچنین صادرکنندگانی که با اقدامات تلافیجویانه مواجه هستند آسیب میزند، هزاران شغل در صنعت فولاد، برخی از بخشهای مصرفکننده (مانند ماشینهای لباسشویی) ایجاد کردند. انرژی در موارد دیگر، مانند پوشاک، کفش و کالاهای خانگی، تعرفهها باعث شد شرکتها تولید خود را به کشورهایی سوق دهند که تحت تأثیر محدودیتها قرار نگرفتهاند، اما به دلیل هزینه بسیار بالای نیروی کار و سایر نهادهها، مغازهای در ایالات متحده راهاندازی نکردند. رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده به طور قابل توجهی تحت تأثیر جنگ های تجاری ترامپ در دوره اول ریاست جمهوری او قرار نگرفت، اما این دوره شاهد رشد دستمزدها و کاهش بیکاری قبل از شیوع کووید بود.
در همان دوره، شاخص اعتماد اقتصادی گالوپ به رتبهای رسید که از اوایل دهه ۲۰۰۰ مشاهده نشده بود، در حالی که رکورد ۶۰ تا ۶۸ درصد آمریکاییها دوران ترامپ را «زمان خوبی برای یافتن شغلی با کیفیت» میدانستند.
“جنگ های تجاری خوب هستند و برنده شدن آسان هستند”؟
تمایل ترامپ به تعرفهها دو جنبه دارد: ایجاد مزیت اقتصادی مصنوعی و ناشی از عوارض برای تولیدکنندگان آمریکایی و تحت فشار قرار دادن شرکتهای سایر کشورها برای ورود به بازار ایالات متحده و راهاندازی تولید از طریق تهدید به موانع تعرفهای محدود برای جلوگیری از ورود آنها. استراتژی اخیر در دوره سلف ترامپ تا حدودی موثر بود. بین سالهای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴، ایالات متحده صدها شرکت صنعتی اروپایی را از طریق مشوقهای مالیاتی و قیمت ارزانتر انرژی از اتحادیه اروپا خارج کرد. این اتفاق زمانی رخ داد که بلوک با یک سری بحرانهای انرژی و رکود ناشی از درگیری در اوکراین مواجه شد و بروکسل با اقدام خود ویرانگر خود در تلاش برای از بین بردن انرژی ارزان روسیه بدون تامین عرضه و جایگزینهای رقابتی قیمت، مشکل را تشدید کرد.
ارسال دیدگاه