ترامپ باید این واقعیت را درک کند، موشکی که به نقب رسیده میتواند ۲۵ کیلومتر آن طرفتر با سر جنگی متفاوتی به دیمونا هم برسد.
به باور بسیاری از ناظران، سیاستهای دولت اول ترامپ موجب شد تا فرصت برای میدانداری چین هموار شده و این کشور به بازیگران جنوب جهانی زخم خورده از رویکرد ترامپ نزدیکتر شود. با این همه، امروز چین هم از سیاستهای نئو استعمارگرایانه در شرق آسیا و قاره سیاه پیروی میکند تا بدین طریق بتواند به قدرت یکه تاز تبدیل شود؛ از همین رو بسیاری در باب ائتلافهایی چون بریکس که چین نقش پرنگی در قابش دارند، نگرانند و میگویند اینها اهرمهایی در اختیار چین هستند برای افزایش نفوذش در جهان.
نظم جهانی لیبرال که پس از جنگ جهانی دوم با محوریت آمریکا شکل گرفت، امروز با افولی درونی از دل خود ایالات متحده و ظهور قدرتهای اقتدارگرا مانند چین و روسیه مواجه است. بیثباتی سیاسی، افول دموکراسی و گرایش به ملیگرایی، نهتنها جایگاه رهبری واشنگتن را تضعیف کرده، بلکه جهان را بهسوی نظمی پراکنده، مبتنی بر زور و فاقد قواعد مشترک سوق داده است؛ نظمی که در آن، قدرت جای قانون مینشیند.
سیاست خارجی ایران در مواجهه با فشارهای شدید ترامپ وارد مرحله بحرانی شده است. ادامه سیاست فشار حداکثری و تحریمهای گسترده، ایران را در شرایط دشواری قرار داده است. در حالی که واشنگتن تمایل به مذاکره را اعلام میکند، شروط سخت و فشارهای بیشتر میتواند ایران را مجبور به انتخاب بین دیپلماسی یا مقاومت کند. از سوی دیگر، احتمال فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریمها تهدید جدی است که باید با دیپلماسی فعال و بهرهگیری از شکافهای بینالمللی مدیریت شود.
ترامپ میخواهد در کنار رویکرد تهدید اولیه خود، برخی روشهای جایزگزین را نیز بیازماید، ضمن این که ترامپ نگرانیهای اعراب از درگیری آمریکا و ایران را میداند و این را هم میداند که صلح ابراهیم نیز میتواند از تنش نظامی ایران و آمریکا متاثر شود. با توجه به همه اینها بعید است تهدیدهای نظامی ترامپ علیه ایران در کوتاه مدت اجرایی شود. درواقع هنوز در شرایط جنگی قرار نداریم، اما مجموعه تحولاتی که ترامپ دنبال کرده، هر یک میتواند در راستای فراهم سازی مقدمات درگیری نظامی باشد.
دولت نتانیاهو با افزایش بودجه دفاعی و تشدید حملات نظامی، هدف جلب حمایت سیاسی داخلی و جلوگیری از پاسخگویی قانونی را دنبال کرده است. در این میان، اقدامات ترامپ در حمایت از سیاستهای نظامی اسرائیل، تعهد واشنگتن به کاهش تنشهای منطقهای را زیر سؤال برده و آمریکا را به سوی درگیریهای گستردهتر سوق داده است. در حالی که باید منافع ملی آمریکا اولویت داشته باشد، این رویکرد منابع و اهداف بلندمدت کشور را با خطر مواجه میکند.
خشم مقدس نظام اسلامی از بابت ظلمی که آمریکا به ایران و ایرانی روا داشته هرگز به معنی ذبح عقلانیت و مصلحت نیست. و مصلحت نیز اغلب اقتضا دارد که باب گفتگو باز باشد. اگرچه گاهی اقتضائات دیگری هم هست.
معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران گفت: ما باید پرونده و کاری که ۴۶ سال است شروع کردهایم را با عزت و شرافت تمام کنیم و به زودی این کار خواهد شد.
نماینده سبزوار گفت: آنچه در بسیاری از مواقع در دستور مجلس بوده، اولویتهای کشور نبوده است و حتماً در سال جدید باید اقدامات جدی صورت بگیرد. تا حدی این انتقادها را به هیات رییسه مجلس وارد میدانم، زیرا سیاستهای کلی توسط آنها به منصه ظهور میرسد.
تئوریسین و تحلیلگرسیاسی یکم فروردین ماه ۱۴۰۴
پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی به ویژه بیانات ایشان درخصوص نوار غزه، لبنان، مسئله فلسطین و یمن بازتاب وسیعی در رسانههای جهان از جمله رسانههای منطقه داشت.
استاد امیری ، ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۳
استاد امیری تئوریسین و تحلیلگرسیاس ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۳
تحلیل سیاسی روز ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۳ استاد امیری تئوریسین و تحلیلگر سیاسی
این متن به چرخه بیپایان توسعه تسلیحات نامتعارف و پیامدهای فاجعهبار آن اشاره میکند. با پیشرفت فناوریهای نظامی، سلاحهایی با قدرت تخریب بیسابقه در حال توسعه هستند که میتوانند حیات روی زمین را نیز به خطر بیندازند. این موضوع نگرانیهایی را درباره مشروعیت بخشیدن به چنین اقداماتی از طریق نهادهای بینالمللی مانند سازمان ملل ایجاد میکند که امیدواریم رسیدگی به این انتقادهای به حق مستضعفین جهان روزی در دستور کار یک محکمه واقعی جهانی قرار گیرد ان شاءالله.