غدیر در عمق فرهنگ و هویت ملت ایران ریشه دارد
به گزارش پایگاه خبری تافنیوز، آیتالله عباس کعبینسب، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در آیین اختتامیه سیزدهمین دوره همایش بینالمللی سیره علوی که با رویکرد مشارکت و تعاون، امروز، ۲۱ خردادماه در سالن همایشهای شهید سلیمانی دانشگاه لرستان برگزار شد با بیان اینکه لرستان ظرفیتهای بسیاری از نظر توسعهای دارد، گفت: با دستاورد نیروهای اطلاعاتی ما در چند روز اخیر، خیبر دیگر امن نیست و یاران آخرالزمانی امام علی(ع) نشان دادند که بار دیگر درب خیبر را خواهند شکست و قدس را آزاد میکنند.
وی با اشاره به اینکه غدیر یک حرکت تمدنی بود، تصریح کرد: اسلام یک حرکت تمدنی بوده و پیامبر(ص) نیز در مقیاس رهبر تمدنی ظهور و بروز کرد و بعد از ایشان نیز یک نسخه تمدنی برای ادامه نیاز است، بنابراین غدیر تداوم حرکت تمدنی بر پایه حکومت تمدنی است چراکه اسلام ناب بدون حرکت تمدنی مانند یک جسم بدون روح است.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: شکل تمدن همین عمران و آبادانیها و روح تمدن باورها و ارزشهای اسلامی و روح تمدن اسلامی توحید، عدالت و کرامت انسان بوده و ضمانت آن نیز رهبری الهی است.
کعبینسب با اشاره به اینکه بعد از رحلت پیامبر(ص) حرکت تمدنی اسلام با وجود امام علی(ع) متوقف نشد و ایشان با اتفاقاتی که افتاد جهاد تبیین را آغاز کرد، تصریح کرد: امام علی(ع) بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) چهار گزینه داشتند یا اینکه جنگ کنند که جنگ داخلی باعث فروپاشی نظام اسلامی میشد، گزینه دوم تبعیت مطلق داشته باشد آنگونه ولایت زیر سؤال میرفت، سوم اینکه کنج ازلت را انتخاب کند و گوشهگیر شود که درست نبود و گزینه چهارم حضور در میدان، فعالیت، بصیرتافزایی و دفاع از تمدن اسلامی بود، به نوعی صبر ۲۵ ساله علی(ع) به معنای قهر و انزوای سیاسی نبود بلکه در قلب صحنه حضور داشت.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه جهاد تمدنی از غدیر شروع شد، ادامه داد: متأسفانه جا افتاده جهاد به معنای قالب و جنگیدن صفر است در حالی که در ادبیات قرآن و فرهنگ امام علی(ع) جهاد فراتر از جنگ امنیتی و نظامی است و در قرآن کریم به معنای مبارزه خستگیناپذیر برای خنثی کردن توطئههای دشمن، مقابله با فتنه، ضربه زدن به دشمن تحت هدایتهای مشروع رهبری الهی است.
وی اضافه کرد: جهاد و تحمل سختی برای اسلام را جهاد تمدنی میدانیم که به رسیدن به اهداف اسلام معطوف میشود، این جهاد به معنای تبدیل ضعف به قدرت و تهدید به فرصت و عبور از موانع است.
کعبینسب با اشاره به اینکه عید غدیر عید انسانیت و امت اسلامی و نظام امامت و امت و عید تمدنسازی است، گفت: عید غدیر صرفاً جشن مناسکی یا بزرگترین عید شیعه نیست بلکه نقطه عطفی در تاریخ بشریت است که از سوی پیامبر اکرم(ص) و به فرمان الهی و بنا به تمدن توحیدی در وجود امام علی(ع) ترسیم کرد و امروز بازخوانی غدیر در پرتو تحولات عصر ما ضرورتی راهبردی برای هویتیابی تمدنسازی و عبور از چالشهای پیشروی امت اسلامی است.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: غدیر بن مایه هویت ایرانی و اسلامی است و در عمق فرهنگ و هویت ملت ایران ریشه دارد، انقلاب اسلامی ایران تعریف تاریخی و اجتماعی غدیر در عصر غیبت و ادامه جریان امامان در قالب غدیر است.
وی ادامه داد: سنگ بنای این تمدن نوین زمانی که جهان به دو بلوک شرق و غرب تبدیل شده بود در ایران اسلامی گذاشته شد و امروز نزدیک به نیم قرن از پیروزی انقلاب باز هم جهان به دو بلوک نظام سلطه و اسلام ناب محمدی تبدیل شده است.
کعبینسب با اشاره به اینکه انقلاب ما یک انقلاب تمدنی با مقیاس تمدنی و فطری است که مناسبات ظالمانه حاکم بر جهان را با فرهنگ دینی برطرف میکند، گفت: پیشرفت عادلانه در چارچوب عبودیت قابل قبول است، جهاد تمدنی در نهجالبلاغه نظام معرفتی دارد که میتواند نظام نوین جهانی را به خوبی معرفی کند.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ما به برکت غدیر میتوانیم از چالشها عبور کنیم و آنها را به فرصت تبدیل کنیم.
وی افزود: عدالتمحوری تمدنی از متن نظامات اسلامی برمیخیزد و دهکهای اقتصادی را به یکدیگر نزدیک کرده و مبارزه با فقر و تبعیض را براساس نگاه امام علی(ع) پیش میبرد و اصلاح امت باید براساس جهاد نفس باشد، فاصله گرفتن از آموزههای اسلام فاصله گرفتن از آموزههای علوی است.
کعبینسب با اشاره به اینکه امروز دشمن میخواهد چالش کارآمدی برای ما ایجاد کند، باید نیروهای متعهد و متخصص پای کار بیایند، گفت: جهاد در اقامه قسط و تحقق اقتصاد قوی و ایستا برای مردم، احیای بیتالمال، برابری اجتماعی و اقتصادی از فرهنگ علوی نشئت میگیرد.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه حکومتها چهار وظیفه بنیادی دارند، تصریح کرد: وظایف حکومتها اول مدیریت منابع مالی به گونهای که کسری بودجه وجود نداشته باشد، دوم تحقق امنیت داخلی و بینالمللی چراکه بستر توسعه و پیشرفت است، سوم اصلاح و بهبود اوضاع معیشتی مردم و چهارم عمران و آبادانی است.
ارسال دیدگاه