قرارگاه خاتم‌الانبیا؛ بازوی سازندگی کشور در مسیر توسعه لرستان / خبرنگاران راویان جهاد تبیین باشند

در قالب تور رسانه‌ای بازدید میدانی از پروژه بزرگ راه‌آهن دورود ـ خرم‌آباد انجام شد؛ طرحی که از آن به‌عنوان یکی از ابرپروژه‌های عمرانی کشور یاد می‌شود و اجرای آن توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در مسیر توسعه زیرساخت‌های استان قرار دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تاف‌نیوز، در جریان بازدید جمعی از اصحاب رسانه و مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان لرستان از پروژه راه‌آهن دورود ـ خرم‌آباد که امروز، پنجم آبان‌ماه انجام شد، حجت‌الاسلام مهدی شیخی، مسئول روابط عمومی و فرهنگی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در لرستان، بر نقش مهم خبرنگاران در جهاد تبیین و انعکاس واقعیات خدمت‌رسانی تأکید کرد و گفت: قرارگاه خاتم با اجرای بیش از ۳۶۰ پروژه ملی، بازوی توانمند نظام در عرصه سازندگی کشور است.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه قرارگاه خاتم بازوی سازندگی نظام و خادمی برای همه دولت‌هاست، افزود: این قرارگاه با اجرای بیش از ۳۶۰ پروژه در بخش‌های جاده‌ای، ریلی، فرودگاهی و عمرانی، گام‌های ارزشمندی در توسعه کشور برداشته است.
شیخی با تأکید بر ضرورت روایت درست از خدمات جهادی، اضافه کرد: امروز خبرنگاران باید الگوی خود را حضرت زینب(س) بدانند؛ زینبی روایت کنند و در میدان جهاد تبیین و روشنگری حضور فعال داشته باشند.
مسئول روابط عمومی و فرهنگی قرارگاه خاتم با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی درست و بیان واقعیت‌ها وظیفه‌ای مهم در برابر خون شهداست، یاد و خاطره شهدای جنگ ۱۲ روزه را گرامی داشت و افزود:
پروژه راه‌آهن دورود ـ خرم‌آباد، یکی از مسیرهای صعب‌العبور کشور است که قرارگاه با توان مهندسی و روحیه جهادی در حال پیشبرد آن است؛ این پروژه با اتصال به خط ریلی اندیمشک، نقش مهمی در توسعه حمل‌ونقل، اشتغال و سرمایه‌گذاری لرستان خواهد داشت.
در ادامه این بازدید، پیمان سپهوند، مسئول روابط عمومی سپاه لرستان نیز با اشاره به اشتغال بیش از سه هزار نفر در پروژه‌های قرارگاه خاتم، گفت: اصحاب رسانه باید دغدغه‌های مردم را منتقل و واقعیت‌های میدانی را برای افکار عمومی تبیین کنند؛ کار اطلاع‌رسانی امروز بخشی از جهاد است.
همچنین یعقوب دالوند، مدیرکل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل استانداری لرستان بر نقش زیرساخت‌های حمل‌ونقل در توسعه اقتصادی استان تأکید کرد و گفت: راه و حمل‌ونقل یکی از ابزارهای اصلی توسعه است؛ در حوزه آزادراه و راه‌آهن اقدامات ارزشمندی در حال انجام است. از سوی دیگر، توسعه پروازهای خرم‌آباد به عسلویه و مشهد می‌تواند موجب رونق اقتصادی و گردشگری استان شود.
وی افزود: روابط عمومی‌ها و خبرنگاران باید هم‌افزا باشند و با معرفی ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی لرستان، زمینه جذب گردشگر و سرمایه‌گذار را فراهم کنند؛ لرستان با ثبت جهانی شهر خرم‌آباد و برخورداری از جاذبه‌های منحصر به‌فرد، می‌تواند در تمام فصول میزبان گردشگران داخلی و خارجی باشد.
پروژه احداث راه‌آهن دورود – خرم‌آباد یکی از طرح‌های مهم توسعه‌ای وزارت راه و شهرسازی است که با هدف توسعه خطوط ریلی، اتصال محور شمال‌غرب به جنوب‌غرب کشور و افزایش ظرفیت حمل‌ونقل در مسیر لرستان در حال اجراست.
قرارداد اجرای این طرح میان شرکت مهندسین مشاور مترا و پیمانکار قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) از هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی منعقد شده و وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به‌عنوان کارفرما و سرمایه‌گذار پروژه فعالیت دارند.
طول مسیر راه‌آهن دورود–خرم‌آباد ۱۱۴ کیلومتر است که در مسیر آن ۲۸ پل با حداکثر طول ۱۱۰ متر و ۱۴ تونل با حداکثر طول ۴۴۵۰ متر احداث می‌شود. اجرای تونل‌ها با روش NATM انجام می‌گیرد و در طول مسیر، هفت ایستگاه ریلی شامل دو ایستگاه درجه‌یک، یک ایستگاه درجه‌دو و چهار ایستگاه درجه‌سه پیش‌بینی شده است.
در این مسیر، بزرگ‌ترین تونل راه‌آهن کشور به طول ۴.۵ کیلومتر در کیلومتر ۵۰+۴۹۰ قرار دارد و همچنین طویل‌ترین دهانه پل راه‌آهن ایران با دهانه ۱۱۰ متر در این پروژه احداث می‌شود.
مطالعات ایمنی و تهویه تونل‌های راه‌آهن برای نخستین‌بار در کشور در این طرح انجام گرفته است. بر پایه این مطالعات، برای تأمین ایمنی و تهویه مطلوب در زمان بهره‌برداری و عملکرد لوکوموتیوها، ساخت تونل اضطراری موازی با تونل اصلی در دستور کار قرار گرفته است.
با بهره‌برداری از این مسیر ریلی، لرستان به‌عنوان حلقه ارتباطی مهم در محور شمال‌غرب به جنوب‌غرب کشور عمل کرده و علاوه بر کاهش بار ترافیکی جاده‌ها، زمینه رونق اقتصادی، توسعه حمل‌ونقل بار و مسافر و صرفه‌جویی در مصرف انرژی فراهم می‌شود.