پروژه راه‌آهن دورود _خرم‌آباد؛ شریان حیاتی اتصال شمال‌غرب به جنوب‌غرب کشور

پروژه ملی راه‌آهن دورود–خرم‌آباد به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم توسعه ریلی کشور با هدف اتصال شبکه شمال‌غرب به جنوب‌غرب، افزایش ظرفیت حمل‌ونقل و تقویت زیرساخت‌های ارتباطی لرستان در حال اجراست؛ این طرح با ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد نمادی از پیشرفت مهندسی و عزم ملی برای توسعه حمل‌ونقل پایدار است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تاف‌نیوز به نقل از روابط عمومی سپاه حضرت ابوالفضل(ع) استان لرستان، پروژه احداث راه‌آهن دورود – خرم‌آباد یکی از طرح‌های مهم توسعه‌ای وزارت راه و شهرسازی است که با هدف توسعه خطوط ریلی، اتصال محور شمال‌غرب به جنوب‌غرب کشور و افزایش ظرفیت حمل‌ونقل در مسیر لرستان در حال اجراست.
قرارداد اجرای این طرح میان شرکت مهندسین مشاور مترا و پیمانکار قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) از هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی منعقد شده و وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به‌عنوان کارفرما و سرمایه‌گذار پروژه فعالیت دارند.
🔹 مشخصات فنی پروژه:
طول مسیر راه‌آهن دورود–خرم‌آباد ۱۱۴ کیلومتر است که در مسیر آن ۲۸ پل با حداکثر طول ۱۱۰ متر و ۱۴ تونل با حداکثر طول ۴۴۵۰ متر احداث می‌شود. اجرای تونل‌ها با روش NATM انجام می‌گیرد و در طول مسیر، هفت ایستگاه ریلی شامل دو ایستگاه درجه‌یک، یک ایستگاه درجه‌دو و چهار ایستگاه درجه‌سه پیش‌بینی شده است.
🔹 ویژگی‌های شاخص پروژه:
در این مسیر، بزرگ‌ترین تونل راه‌آهن کشور به طول ۴.۵ کیلومتر در کیلومتر ۵۰+۴۹۰ قرار دارد و همچنین طویل‌ترین دهانه پل راه‌آهن ایران با دهانه ۱۱۰ متر در این پروژه احداث می‌شود.
مطالعات ایمنی و تهویه تونل‌های راه‌آهن برای نخستین‌بار در کشور در این طرح انجام گرفته است. بر پایه این مطالعات، برای تأمین ایمنی و تهویه مطلوب در زمان بهره‌برداری و عملکرد لوکوموتیوها، ساخت تونل اضطراری موازی با تونل اصلی در دستور کار قرار گرفته است.
🔹 اهداف و چشم‌انداز:
با بهره‌برداری از این مسیر ریلی، لرستان به‌عنوان حلقه ارتباطی مهم در محور شمال‌غرب به جنوب‌غرب کشور عمل کرده و علاوه بر کاهش بار ترافیکی جاده‌ها، زمینه رونق اقتصادی، توسعه حمل‌ونقل بار و مسافر و صرفه‌جویی در مصرف انرژی فراهم می‌شود.