
پست برق ۴۰۰ کیلوولت: این بازدید با حضور در پست برق ۴۰۰ کیلوولت الیگودرز آغاز شد. محمدرضا رضایی کوچی در این بخش اعلام کرد این پروژه تنها حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نیاز به توجه و پیگیری جدی برای تسریع در تکمیل دارد.
تصفیهخانه فاضلاب: اعضای هیأت از تصفیهخانه فاضلاب این شهرستان نیز بازدید کردند.
شهرک صنعتی و کارخانه لاستیک بارز: بازدید از شهرک صنعتی الیگودرز و شرکت لاستیک بارز لرستان از دیگر برنامههای این سفر بود. استاندار لرستان در این رابطه اعلام کرد با پیگیریهای انجام شده، مقرر گردید وزارت کار و رفاه اجتماعی، در ساخت کارخانه لاستیکسازی بارز تحول ایجاد کند و ساخت و تکمیل این پروژه تسریع گردد.
پروژه راهآهن: در ادامه، اعضای کمیسیون از قطعه پنجم پروژه راهآهن اصفهان-داران-ازنا بازدید کردند. این پروژه که اتصالدهنده غرب کشور به مرکز است، در حال حاضر ۶۵ درصد پیشرفت دارد.
مصوبات و توافقات کلان برای توسعه الیگودرز
در جلسات و گفتوگوهای برگزار شده در طول این سفر، تصمیمات مهمی برای رفع چالشهای عمرانی منطقه گرفته شد:
تأمین اعتبار راهآهن: استاندار لرستان اعلام کرد که تأمین اعتبار راهآهن الیگودرز به ازنا از مسیری که به اصفهان منتهی میشود، قطعی شد.
تسریع در محورهای مواصلاتی: بر تسریع در احداث محور الیگودرز-داران و همچنین کمربندی دورود تأکید شد.
آسفالت راههای روستایی:آسفالت ۸۰ هزار مترمربع راه روستایی توسط بنیاد مسکن و همچنین اجرای ۱۴ کیلومتر راه روستایی توسط اداره کل راهداری مصوب شد.
اظهارات مقامات:
سید سعید شاهرخی، استاندار لرستان، این سفر را یک “رویداد خوب” و “پرانگیزه” توصیف کرد و افزود: «با توجه به نزدیک بودن زمان بستن فصل بودجه، نگاهی به نیازمندیهای استان و شهرستانهای ازنا، الیگودرز و دورود… در بودجه سال آینده صورت بگیرد».
بازدید از پروژه پست برق ۴۰۰ کیلو ولت شهرک صنعتی شهرستان الیگودرز
حاضرین: با حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، نایب رئیس مجلس، معاونین وزرا، هیئت همراه، نماینده مردم الیگودرز، شهردار، فرماندار، بخشداران و مسئولین شهرستان الیگودرز
📄 جزئیات و اهداف پروژه:
این پروژه زیرساختی کلیدی برای توسعه صنعتی منطقه محسوب میشود. مشخصات فنی و اهداف آن شامل موارد زیر است:
ظرفیت: دارای دو ترانس ۲۰۰ مگاولت آمپری برای تبدیل ولتاژ ۴۰۰ کیلوولت به ۶۳ کیلوولت
هدف اصلی:تأمین برق پایدار برای صنایع بزرگ و انرژیبر مانند فولاد، فروسیلیس و دیگر واحدهای صنعتی که قصد سرمایهگذاری در منطقه را دارند.
اثرگذاری: ایجاد بستر لازم برای سرمایهگذاری و حل معضل بیکاری با جذب صنایع بزرگ
📊 وضعیت کنونی و چالشهای پروژه:
اگرچه این پروژه در تاریخ ۱۹ مهر ۱۴۰۴، حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما با موانع جدی روبرو است:
کسری بودجه: این پروژه با کسری بودجه حدود ۴۰ میلیارد تومانی مواجه است. تنها تهیه و خرید رلههای حفاظتی مورد نیاز آن، حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.
بدهی به پیمانکار: به پیمانکار پروژه دهها میلیارد تومان بدهی وجود دارد.
تأخیر در اجرا: طبق برنامه اولیه، این پروژه میبایست در سال ۱۴۰۲ تکمیل و افتتاح میشد.

هشدار یکی از حضار جلسه درباره شکاف عمیق سرانه ارزش افزوده بین استانها
دکتر گلپایگانی از وجود «بیعدالتی مطلق» در توزیع سرانه ارزش افزوده بودجه سال آینده در بین استانهای کشور خبر داد و بر لزوم توجه بیشتر به استانهای کمتر برخوردار تأکید کرد.
جزئیات آماری سرانه ارزش افزوده
بر اساس آمار اعلام شده، سرانه ارزش افزوده به ازای هر نفر در استان لرستان ۱۲۸ هزار تومان است. این در حالی است که استان خوزستان با ۳۲۸۴۰۰۰ هزار تومان در جایگاه نخست قرار دارد. این آمار شکاف ۳,۱۵۶,۰۰۰ تومانی بین اولین و آخرین استان در جدول رتبهبندی را نشان میدهد.
سرانه بودجه و عدالت منطقهای
مقایسه سرانه بودجه استانها نشاندهنده اختلاف فاحش است؛ به گونهای که استان لرستان با ۴۱۰ میلیارد تومان، سهم بسیار کمتری نسبت به استان تهران دارد. این موضوع بیانگر لزوم بازنگری در قانون مالیات بر ارزش افزوده و توزیع عادلانهتر منابع است.
آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران بیانگر آن است که در حالی که استانهای بوشهر، خوزستان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، تهران و یزد دارای درآمد سرانه مناسبی نسبت به درآمد سرانه کل کشور هستند دیگر استانها وضعیت بغرنجی را تجربه مینمایند. این در حالی است که درآمد سرانه در ایران در هشت سال اخیر به شدت سیر نزولی داشته است و در حالی که سهم هر ایرانی از تولید ناخالص داخلی در سال ،۱۳۹۰ ۷ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان بوده است این رقم در سال ۱۳۹۸ به به ۴ میلیون و ۸۷۰هزار تومان کاهش پیدا کرده است. مقایسهی میزان درآمد سرانه میان استانها بیانگر شکاف عمیق اقتصادی و بیعدالتی اقتصادی بارز میان تعداد کثیری از استانها با برخی از استانهای کشور که عمدتاً استانهای مرکزی هستند میباشد.
بر اساس جستجوهای انجام شده، یافتن یک عدد قطعی و یکسان برای اختلاف سرانه ارزش افزوده بین استانها دشوار است، زیرا منابع مختلف، ارقام متفاوتی را برای استان لرستان گزارش کردهاند. با این حال، همه گزارشها حاکی از یک شکاف بسیار بزرگ و غیرعادلانه هستند.
🗣 واکنش مسئولان لرستان به این شکاف
مسئولان محلی لرستان این اختلاف را نشانه “بیعدالتی مطلق” میدانند و خواستار اصلاح قانون فعلی هستند:
شهردار بروجرد تاکید کرده که سرانه ارزش افزوده در استانهای همجوار پنج تا شش برابر و در استان مرکزی ۳۰ برابر لرستان است.
شهردار خرمآباد نیز قانون مالیات بر ارزش افزوده را “شمشیری آخته علیه شهرهای کمبرخوردار” خوانده و بیان کرده که سهم هر فرد خرمآبادی از این عوارض به طور میانگین ۶۹,۰۰۰ تومان در سال است، در حالی که این رقم در شهرهای برخوردار و صنعتی به ۱,۸۰۰,۰۰۰ تومان (۱۸ میلیون ریال) و برای خوزستان به ۳۲۸۴۰۰۰ تومان میرسد. این مقایسه، شکاف عمیق را به وضوح نشان میدهد.
مشکل اصلی این است که طبق قانون، مالیات وصولشده در هر استان، عمدتاً در همان استان هزینه میشود. از آنجا که لرستان از صنایع بزرگ محروم است، مالیات چندانی وصول نمیکند و در نتیجه سهم بسیار ناچیزی نیز دریافت مینماید.
💡دیدگاه:
اگرچه ارقام دقیق در گزارشهای مختلف، اندکی با هم تفاوت دارند، اما همه آنها بدون استثنا بر وجود یک شکاف چند ده برابری در سرانه ارزش افزوده بین استان لرستان و استانهای برخوردار تاکید دارند. این موضوع باعث تشدید نابرابری در توسعه زیرساختهای شهری و رفاهی شده است.
در صورت نیاز به اطلاعات دقیقتر و رسمی، پیشنهاد میکنیم به درگاههای اطلاعرسانی سازمان امور مالیاتی کشور یا مرکز آمار ایران مراجعه نمایید.
🚆 وضعیت پروژه راهآهن الیگودرز
پروژه ۱۴ کیلومتری راهآهن الیگودرز در مرحله بهرهبرداری قرار دارد. این پروژه که باید به شبکه ریلی کشور متصل شود، نیازمند تخصیص اعتبار برای تکمیل است.
📊 چالشهای اعتباری و عمرانی
مهمترین موارد مطرح شده در جلسه:
▫️ وجود ۴۳۵ روستا در استان که نیازمند راهسازی هستند.
▫️ فاصله زیاد اعتباری بین استانها (شکاف ۸۴ هزار تومانی در سرانه ارزش افزوده)
▫️ تخصیص ۴۱۰ میلیارد تومان به لرستان در مقابل ۴۸ هزار میلیارد تومان به تهران
▫️ نیاز به ۵ دستگاه کامیون و ۳ دستگاه لودر برای پروژههای عمرانی
🏭 پروژههای صنعتی و اقتصادی
کارخانه لاستیکسازی بارز در الیگودرز به عنوان یک پروژه ملی و ضروری معرفی شد که میتواند ۶۰ فرصت شغلی ایجاد کند. این پروژه به مدت ۶ سال متوقف مانده است.
🤝 تعهدات و قولهای مسئولان
مسئولان استانی قول دادند:
▫️تشکیل کمیته فنی در هفته آینده برای پروژههای متوقفمانده
▫️برگزاری ۳ جلسه ماهانه برای پیگیری پروژهها
▫️تکمیل پروژه برق ۴۰۰ کیلوولت شهرستان الیگودرز
▫️ توسعه منطقه ویژه اقتصادی و شهرکهای صنعتی
📈 چشمانداز توسعه استان
برنامهریزی برای ایجاد ۲۰ هزار فرصت شغلی جدید و افزایش جذب سرمایه از ۱۲ به ۵۰ همت در دستور کار قرار دارد. استان لرستان با دارا بودن پتانسیلهای معدنی و گردشگری میتواند به قطب اقتصادی تبدیل شود.
✅ نتیجهگیری
با همکاری مجمع نمایندگان و حفظ وحدت بین ارکان نظام در استان، امید میرود پروژههای عمرانی لرستان با شتاب بیشتری به پیش روند. حضور فعال کمیسیون عمران مجلس نقطه عطفی در پیگیری این پروژهها محسوب میشود.
ارسال دیدگاه