مدرس سواد رسانه مطرح کرد:

یارگیری؛ هدف جنگ شناختی / کنشگران اجتماعی محافظ چهره‌های دیندار باشند

محمد لسانی با بیان اینکه هدف در جنگ شناختی یارگیری از درون ملت است، اظهار کرد: کنشگران اجتماعی و فعالان سواد رسانه باید محافظ چهره‌های دیندار باشند و اجازه ندهند دشمن با برچسب‌زدن‌های دروغین آنها را در بین مردم بی‌اعتبار و بی‌‎آبرو کند.

به گزارش پایگاه خبری تاف‌نیوز، محمد لسانی، مدرس سواد رسانه در نشست مجازی با موضوع «راهکارهای مقابله با تهدیدات جنگ شناختی دشمن» که شامگاه سه‌شنبه، ۳۰ بهمن‌ماه به همت مرکز نسرا لرستان ویژه فعالان سواد رسانه لرستان برگزار شد، محتواسازی در حوزه تهدیدات نرم دشمن را یک وظیفه مهم برای کنشگران و محتواسازان فضای مجازی دانست و گفت: دشمن علیه کشور ما انواع جنگ‌ها از سرد، سخت، اقتصادی، نیمه سخت را امتحان کرده و در حال حاضر نیز جنگ شناختی را در پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه هدف در جنگ شناختی یارگیری از درون ملت است، ادامه داد: دشمن در جنگ شناختی و نرم به دنبال این است با موضوعات حاشیه‌ای یک ملت منسجم و متحد را از هم بپاشد و در میان مردم انحراف توجه ایجاد کند تا وحدت کلمه و انسجام داخلی و همچنین اعتماد و اعتقاد به رهبر، احزاب سیاسی و دولتمردان وجود نداشته باشد.

این مدرس سواد رسانه با اشاره به هدف دشمن برای بی‌اعتبار و بی‌اعتماد کردن رهبران سیاسی در بین ملت‌ها به منظور اینکه صحبت‌های آنها دیده و شنیده نشود، ادامه داد: جنگ شناختی تکنیک‌های عجیبی دارد و چند لایه است در جنگ اطلاعاتی تیترها خریداری می‌شود و در جنگ سایبری هشتک‌ها زده می‌شود و با یک انبوه‌سازی و لشکرسازی کاذب مواجه می‌شویم که هدفش یارگری از درون ملت و تبدیل مسائل اصلی به مسائل فرعی و تبدیل مسائل فرعی به مسائل اصلی است.

لسانی با بیان اینکه در جنگ شناختی به‌خاطر طولانی بودن هویت‌ها و سبک زندگی عوض می‌شود و دشمن به‌دنبال این است در درون جامعه تجمعی از افرادی داشته باشد که به اهداف او ایمان دارند و ضد اهداف رهبری سیاسی جامعه عمل می‌کند، اظهار کرد: در این راستا می‌طلبد کنشگران فضای مجازی و رسانه‌ای به مردم آگاهی دهند که همین آگاهی دادن نیز چند لایه و چند بُعدی است.

وی افزود: تفکر نقادانه داشتن یکی از سطوح آگاهی است کمااینکه ما شاهد بودیم در جریان حوادث سال ۱۴۰۱ طی ۴۶ روز ۳۸ هزار دروغ گفته شد پس کنشگران فضای مجازی و رسانه‌ای با آگاهی دادن به مردم نباید اجازه دهند در چنین مواقعی انبوه‌سازی دروغ راه بیفتد.

این فعال سواد رسانه با اشاره به اینکه برجسته‌سازی کسانی که در زمینه جنگ شناختی جهاد تبیین می‌کنند نیز یک وظیفه مهم برای کنشگران اجتماعی و رسانه‌ای است، گفت: جهادگران عرصه تبیین باید به مردم معرفی و به اشتراک گذاشته شوند این در حالی است که هر جنگ شناختی در کنار مقتول، مجروح و خسارت‌هایی که دارد رویش‌هایی را نیز به همراه خود دارد و یکی از رویش‌های آن ظهور و بروز چهره‌هایی است که تولید محتوا می‎کنند.

لسانی ادامه داد: مرکز نسرا با راه‌اندازی نهضت سواد رسانه‌ای توانسته است در سال‌های اخیر چهره‌هایی در زمینه سواد رسانه و فضای مجازی تربیت کند که این چهره‌ها باید معرفی شوند.

این مدرس سواد رسانه با تأکید بر ترویج تفکر نقادانه و اینکه در جنگ روایت‌ها باید تبیین‌گران تلاش کنند با سند، مدرک و ارجاعات به مردم آگاهی بدهند، ادامه داد: در فتنه‌ها و خیزش‌هایی که رخ می‌دهد نیاز است آگاهی لازم در رابطه با دست‌های پشت پرده و برنامه‌ریزان به مردم داده شود.

این پژوهشگر رسانه ترویج، تبیین و تفسیر بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با تهدیدات نرم جنگ شناختی را یک وظیفه مهم برای جهادگران عرصه جهاد تبیین دانست و اضافه کرد: تاب‌آوری نیز یکی از نکاتی است که باید مورد توجه باشد که در این زمینه می‌توان از مبانی دینی، احادیث، سیره نبوی، سنت‌های الهی در راستای نزدیک شدن و تهذیب قلوب مردم به هم استفاده کرد.

لسانی تشکیل حلقه‌ها و شبکه‌های مختلف قرآنی، فرهنگی، سیره نبوی و علوی و … را گامی مهم در راستای تقویت تاب‌آوری دانست و افزود: فروپاشی اجتماعی حربه دشمن است که در این راستا می‌طلبد حلقه‌ها و تشکل‌های میانی تشکیل شود کمااینکه یکی از جنبه‌های مهم تاب‌آوری توجه به جریان‌های خیریه امدادی و اجتماعی است و ضرورت دارد با افرادی که از نظر معیشتی تحت فشار هستند مورد حمایت قرار بگیرند.

وی راه‌اندازی پویش‌های همدلی و مساوات را یک اقدام خوب در راستای کمک به محرومان دانست و اظهار کرد: کنشگران اجتماعی و فعالان سواد رسانه و فضای مجازی باید محافظ چهره‌های دیندار باشند و اجازه ندهند دشمن با برچسب‌زدن‌های دروغین آنها را در بین مردم بی‌اعتبار و بی‌‎آبرو کند.