(ویدئو) شهریورِ تحول: عدالت آموزشی و جراحی نیروی انسانی آموزش پرورش الیگودرز
- به گزارش پایگاه خبری تاف نیوز، روح الله قاسمی، مدیریت آموزش و پرورش شهرستان الیگودرز، در نشست شامگاهی با اصحاب رسانه، مهمترین دستاوردها و برنامههای این اداره را تشریح کرد. وی با تأکید بر عدالت آموزشی و بهبود زیرساختها، جزئیات پروژههای جاری و آتی را ارائه نمود.
توضیحات قاسمی مدیر آموزش پرورش در پاسخ سوال خبرنگارصدا و سیما
برشی کوتاه از دیدار خبرنگاران و فعالان رسانه ای شهرستان الیگودرز
با ریاست اداره آموزش و پرورش شهرستان و معاونان اداره
🔹 تحول مالی و تجهیزاتی بیسابقه
-
جذب ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار: این منابع جهت بازسازی سه پروژه آموزشی در حال انجام است. همچنین، با پیگیریهای نماینده شهرستان (دکتر گودرزی)، ۱۰۰ میلیارد ریال تجهیزات آموزشی خارج از سهمیه استانی خریداری شده که رکوردی تاریخی در شهرستان محسوب میشود.
-
پروژههای نوسازی مدارس: با توجه به محرومیت لرستان در جذب اعتبارات ملی (کمترین سهم نوسازی مدارس کشور)، پیگیریها برای افزایش بودجه در دستور کار قرار دارد. بازدید اخیر مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور از الیگودرز، وعده تخصیص بودجه جهت تکمیل پروژههای راکد را به همراه داشته است.
🔹 جراحی ساختاری نیروی انسانی
-
بازگشت معلمان به مقطع ابتدایی: قاسمی تصریح کرد کمبود نیرو ناشی از انتقال معلمان ابتدایی به مقاطع بالاتر است. برنامه بازگرداندن این نیروها به حوزه ابتدایی از هفته آینده آغاز میشود.
-
توقف نقلوانتقالات و سهمیهبومی شهرستانی: با اصلاح سیاستهای جذب، سهمیه بومی استانی جایگزین سهمیه بومی شهرستانی میشود تا از خروج نیروها جلوگیری شود. همچنین، ساماندهی نیروهای خدماتی، هنرآموزان و فنیحرفهای برای نخستین بار اجرایی خواهد شد.
🔹 نیروی انسانی: جراحی ساختاری برای پایداری
-
توقف خروج نیروها: با اصلاح سیاست نقل و انتقالات، کمترین خروج نیروهای آموزشی از شهرستان در سال جاری محقق شده است. این اقدام با هماهنگی اداره کل استان و تعهد به حل ناترازی نیروها انجام شد.
-
بازگشت معلمان به مقطع ابتدایی: بازگرداندن نیروهایی که به مقاطع بالاتر منتقل شده اند به دوره ابتدایی، به عنوان اولویت اصلی. قاسمی تأکید کرد:
“متأسفانه آموزش ابتدایی طی سالیان از نیرو خالی شده؛ ما مصممیم این خلا را جبران کنیم حتی با پذیرش تبعات چالش برانگیز”.
-
ساماندهی نیروهای پیش دبستانی و سوادآموزی: پیگیری رسمی شدن پیش دبستانی در ساختار آموزشی و حل مشکلات نیروهای نهضت سوادآموزی با همکاری سازمان مرکزی
🔹 نوآوری در مدیریت لباس فرم مدارس
-
استفاده دوساله از لباس فرم: الیگودرز اولین شهرستان لرستان است که اجازه استفاده دو ساله از لباس دانشآموزی را صادر کرده تا فشار مالی بر خانوادهها کاهش یابد.
-
نظارت چندجانبه بر کیفیت: تولیدیها مستقیماً با مدارس قرارداد میبندند و کیفیت پارچه و قیمت تحت نظارت اتاق اصناف، اداره صنعت و تعزیرات حکومتی قرار دارد.
🔹 تحول در ثبت نام و لباس فرم دانش آموزی
-
پروتکل ثبت نام محلهمحور: محدوده جغرافیایی به عنوان مبنای ثبت نام، با هدف کاهش تراکم کلاسها (حداکثر ۲۵ دانشآموز) و توزیع متوازن دانش آموزان بین مدارس
-
سیاست لباس فرم:
-
تضمین کیفیت پارچه و دوام ۲-۳ ساله برای کاهش هزینه خانوادهها
-
اختیار انتخاب طرح و رنگ به شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان
-
🔹 چالشها و درخواستهای کلیدی
-
محرومیت در جذب اعتبارات ملی: قاسمی با اشاره به کمترین سهم لرستان در اعتبارات نوسازی مدارس کشور، از رسانهها خواست با انعکاس محرومیتها، فشار افکار عمومی برای جذب منابع ملی را افزایش دهند.
-
پاسخ به انتقادات استخدامی: وی کاهش سهمیه استخدامی آموزش و پرورش الیگودرز را تابع سیاستگذاری کلان کشور دانست، اما تأکید کرد این شهرستان همچنان بالاترین درخواست جذب نیرو را در استان دارد.
◼️ جدول اقدامات فوری آموزش و پرورش الیگودرز (شهریور ۱۴۰۴)
محور | اقدامات کلیدی | مهلت اجرا |
---|---|---|
نیروی انسانی | بازگشت معلمان به مقطع ابتدایی | آغاز هفته آینده |
فضای آموزشی | افتتاح ۳ پروژه بازسازی شده | پایان شهریور |
ساختار اداری | تأسیس اداره مستقل زلقی | صدور مجوز تا مهر |
تجهیزات | توزیع ۱۰۰ میلیارد ریال تجهیزات جدید | شهریور |
🔹 نقش رسانهها در پیشبرد اهداف
قاسمی با تقدیر از عملکرد اصحاب رسانه، خواستار همکاری در دو عرصه شد:
۱. افزایش آگاهی عمومی درباره محرومیت آموزشی منطقه، بهویژه در جذب اعتبارات ملی.
۲. پوشش میدانی پروژههای نیمهتمام و راکد برای تسریع در رفع موانع
جمعبندی: بیانات قاسمی نشاندهنده عزم مدیریت جدید برای تحول ساختاری با محوریت عدالت آموزشی است. موفقیت این برنامهها منوط به همراهی نهادهای فراشهرستانی و نقش فعال رسانهها در انعکاس واقعیتهای محلی است.
🔹محورهای کلیدی پروژه مهر و عدالت آموزشی در شهرستان
الیگودرز، ۲۶ مرداد ۱۴۰۴ – روح اله قاسمی، معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش شهرستان الیگودرز، در نشست با اصحاب رسانه، محورهای اصلی تحولات آموزشی سال تحصیلی پیشرو را تشریح کرد. وی با تأکید بر سه شاخص نیروی انسانی، فضاهای آموزشی و تجهیزات، برنامه های راهبردی این اداره را برای تحقق عدالت آموزشی تبیین نمود.
🔹 فضاهای آموزشی: پروژه مهر و پویش مدرسه سازی
-
رتبه نخست استان در پروژه مهر: الیگودرز با اختلاف امتیاز قابل توجهی نسبت به سایر شهرستانها، پیشگام اجرای این پروژه است.
-
تجهیزات بی سابقه: جذب ۵ میلیارد تومان اعتبار خارج از سهمیه استانی برای خرید تجهیزات آموزشی، با حمایت نماینده شهرستان (دکتر گودرزی)
-
مدارس تخریبی و نهضت ساخت:
-
شناسایی ۱۵۰ مدرسه تخریبی از مجموع ۲۵۵ مدرسه شهرستان
-
اجرای ۲۹ پروژه مدرسه سازی از ۳۳۵ پروژه فعال استان
-
پویش رسانه ای برای جذب اعتبارات ملی: قاسمی از اصحاب رسانه خواست با انعکاس محرومیت آموزشی مناطق پشتکوه و ذلقی، در جذب منابع ملی همکاری کنند. وی تصریح کرد:
“لرستان کمترین اعتبار نوسازی را دریافت میکند؛ باید جایگاه محرومیت آن همچون سیستان و بلوچستان دیده شود”.
-
🔹 عدالت آموزشی: تأسیس اداره مستقل برای مناطق محروم
-
جداسازی منطقه آموزشی پشتکوه: پیگیری ایجاد اداره مستقل آموزشی مشابه منطقه زز و ماهرو، با پیگیری مصوبات در وزارت کشور و آموزش وپرورش. قاسمی این طرح را “بزرگترین اتفاق آموزشی الیگودرز” خواند.
🔹 سیاستهای کاهش نابرابری آموزشی
-
حداکثر ۳۳ دانشآموز در کلاس: قاسمی کلاسهای پرتراکم را عامل کاهش کیفیت آموزش دانست و تأکید کرد تلاش میشود تراکم دانشآموزان از این عدد فراتر نرود.
-
تأسیس اداره آموزش و پرورش زلقی: در راستای عدالت آموزشی، مجوز ایجاد اداره مستقل در بخش محروم زلقی به زودی صادر میشود. این اقدام، دسترسی به خدمات آموزشی را در مناطق دورافتاده بهبود میبخشد.
🔹 نقش رسانهها: از پویش مدرسهسازی تا رصد محرومیت
قاسمی با تقدیر از عملکرد اصحاب رسانه در انعکاس اخبار آموزشی، خواستار همکاری در دو عرصه شد:
۱. افزایش فشار رسانه ای برای جذب اعتبارات ملی به ویژه برای مناطق محروم
۲. همراهی در تهیه گزارشهای میدانی از مناطق محروم جهت ارائه به وزارتخانه
◼️ جدول برنامههای کلیدی آموزش وپرورش الیگودرز (مهر ۱۴۰۴)
محور | اقدامات کلیدی | مهلت اجرا |
---|---|---|
نیروی انسانی | بازگشت معلمان به مقطع ابتدایی | شهریور ۱۴۰۴ |
ساماندهی نیروهای پیشدبستانی | هفته آینده | |
فضای آموزشی | افتتاح ۱۲ مدرسه در دست ساخت | تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۴ |
آغاز عملیات تخریب ۳ مدرسه (اباذر غفاری، شهید صحرایی) | ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ | |
تجهیزات | توزیع ۵ میلیارد تومان تجهیزات آموزشی | شهریور ۱۴۰۴ |
🔹 پایان بخش: تأکید بر پاسخگویی به رسانهها
قاسمی با بیان اینکه “رسانهها نماینده افکار عمومی هستند”، بر تعهد خود و همکارانش به پاسخگویی سریع و شفاف به درخواستهای رسانهای تأکید کرد. وی وعده داد گزارش عملکرد شش ماهه دوم، همزمان با آغاز سال تحصیلی، منتشر خواهد شد.
تحلیل پایانی: تمرکز بیانات قاسمی بر حل چالشهای ساختاری با رویکرد عدالت محور بود، اما موفقیت این برنامهها منوط به همراهی نهادهای فراشهرستانی و جذب اعتبارات ملی است. نقش رسانهها در این فرآیند، کلیدی ارزیابی میشود.
ارسال دیدگاه