حجت‌الاسلام محمدجواد چراغی:

اصلاح جهل مدرنیته با عملیاتی کردن آیات الهی مهمترین رسالت امام زمان(عج) است

مدیر بنیاد فرهنگی امام مهدی‌موعود(عج) با اشاره به شریک القرآن بودن امام زمان(عج)، گفت: این امام همام به دنبال این است که مسیر اشتباه یا به تعبیری جهل مدرنیته که در جامعه امروزی وجود دارد را با عملیاتی کردن آیات الهی و سنت‌های پیامبر اکرم(ص) اصلاح کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تاف‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد چراغی، مسئول بنیاد مهدویت استان لرستان به مناسبت آغاز امامت امام مهدی(عج) گفت‌وگویی انجام داده که شرح آن در زیر تقدیم مخاطبان می‌شود.

ما چه وظیفه‌ای نسبت به امام زمان(عج) داریم؟

اولین وظیفه ما شناخت و معرفت نسبت به امام زمان(عج) است، که ایشان را بشناسیم و نسبت به او معرفت پیدا کنیم، هم شیعه و هم اهل سنت در روایتی نقل کردند که هر کسی بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است. کمترین اثری که در این شناخت وجود دارد این است که ما به مرگ جاهلیت از دنیا نمی‌رویم پس هرکدام از ما در هر جامعه‌ای که زندگی می‌کنیم اولین وظیه‎ای که داریم این است که معرفت و شناخت خود را نسبت به امام زمان(عج) بالا برده و پرسشگر و اهل تحقیق و مطالعه باشیم.

اگر می‌خواهیم نسبت به امام زمان(عج) به وظیفه خود عمل کنیم، دومین نکته که باید به آن توجه کرد شناخت و آشنایی با دین است، ما باید احکام و آداب دین را بشناسیم، منتظر امام زمان(عج) باید بداند که انتظار به معنای حرکت کردن و تلاش کردن است نه انفعال، در کنار اینکه انتظار کسی که دوست داریم را می‌کشیم و منتظر هستیم منفعل نیستیم و تلاش و کوشش کرده و خودمان را آماده می‌کنیم، بنابراین فردی که منتظر امام زمان(عج) است باید آگاهی لازم را به دستورات و احکام دینی داشته و اهل نماز اول وقت باشد و سعی کنیم اهل عمل کردن به دستورات دینی باشیم.

سومین نکته دوری از گناهان است، فرد منتظر باید از گناهان دوری کرده و خودش را آماده و تزکیه نفس کند، امام صادق(ع) فرمودند هرکسی دوست دارد از یاران حضرت باشد باید تلاش کند در کنار انتظار پرهیزکار بوده و اخلاق نیکو داشته باشد، چه در جامعه و چه در بین خانواده، این انتظار به ما آموزش می‌دهد که رفتار خوبی داشته باشیم و با نیکی به همنوعان و همسایگان خودمان در جامعه و خانواده سعی کنیم با رفتار نیکو و پسندیده این انتظار را به خانواده و جامعه بکشانیم.

شخص منتظر فقط خودش را به حالت انتظار وانمی‌دارد، یعنی تلاش می‌کند دیگران نیز به موضوع مهدویت اهتمام بورزند، به تعبیری هم مهدی باور است و هم مهدی یاور و تلاش می‌کند که جامعه را نیز مهدوی کرده و به سمت امام زمان(عج) سوق بدهد و در جامعه بی‌تفاوت نیست، بنابراین شخص منتظر کسی نیست که فقط انتظار بکشد و در یک گوشه فقط دعا کند، بلکه در کنار دعا و انتظار برای هدایت جامعه به سمت تعالی و رشد تلاش می‌کند، بنابراین شخص منتظر؛ منفعل نیست و تلاش می‌کند در کنار خودش دیگران نیز رشد کنند و در مسائل اجتماعی، مسائل جامعه و مسائل کلان مملکت و مردم بی‌تفاوت نیست. به عنوان مثال نسبت به مسائل غزه بی تفاوت نیست، و باید تلاش کند با این نگاه فرهنگ مهدویت را توسعه دهد.

شخص منتظر اهل دعوت دیگران به خوبی و دوری از بدی است، اینگونه منتظری می‌تواند در جامعه و انتظار مؤثر واقع شود.

چرا امام زمان(عج) را شریک القرآن می‌خوانیم

این مطلب به حدیث ثقلین برمی‌گردد که رسول خدا(ص) فرمودند من از بین شما می‌روم و دو چیز گران‌بها را بین شما می‌گذارم، کتاب خدا و عترتم که این دو شریک یکدیگر بوده و کنار هم هستند و اهل بیت(ع) مفسران قرآن هستند، خود قرآن نیز می‌فرماید که ای پیغمبر ما قرآن را بر تو نازل کردیم تا برای مردم تبیین و بیان کنی، قرآن نیاز به تفسیر دارد و تفسیرگوی، مفسر و تبیین کننده آن اهل بیت(ع) هستند، به همین دلیل امام زمان(عج) نیز وقتی ظهور کرده و می‌خواهند در بین مردم با عدل و داد حکم کنند، براساس آیات الهی و دستورات خداوند، مردم را به سمت خوبی‌ها دعوت می‌کنند.

برخی از افراد می‌گویند زمانی که امام زمان(عج) ظهور کند آنقدر دین در میان مردم غریب می‌شود که ایشان با دین جدیدی می‌آید، این روایتی اشتباه است، بلکه حضرت در زمان ظهور با همین دین اسلام و همین قرآن و روایات می‌آید، بلکه در روایت آمده که ایشان با یک امر، روش و مسیر جدید می‌آید و با ظهور خود یکی از کارهایی که انجام می‌دهند احیا قرآن است.

شریک‌القرآن بودن تنها مختص به امام زمان(عج) نیست بلکه همه ائمه معصومین(ع) کنار و شریک قرآن و به تعبیری مفسران قرآن کریم هستند که امام زمان در دولت و حکومت خودشان تبیین و تفسیر درست از آیات الهی را دارند و معیار حکومت ایشان عمل کردن به این دستورات و آیات الهی است.

مسئولیت امام زمان(عج) براساس آیات الهی چیست؟

همه ائمه اطهار به دنبال اجرای حدود الهی و عملی شدن دستورات قرآن و آیات الهی و سنت‌های پیامبر اکرم(ص) در جامعه بودند، اگر به سیره و روش ائمه و تاریخ آنها نگاه کنیم می‌بینیم که ایشان برای اجرای حدود الهی تلاش‌هایی داشتند که به خاطر شرایط و زمانه‌ای که در آن حضور داشته و حاکمان ظالمی که بر سر حکومت بودند آنطور که شاید و باید دستورات الهی در جامعه جاری و ساری نشد، در قیام امام حسین(ع) خود ایشان در روز عاشورا به صراحت فرمودند که هدف من از قیام اصلاح امت جدم، اقامه نماز و احیا امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه با باطل و خرافات و جهل و نادانی در جامعه بود، بنابراین امام زمان(عج) نیز مانند اجدادشان دنبال اجرای حدود الهی هستند و می‌خواهند عدالت در جامعه جاری و ساری شود، ایشان دنبال این هستند که حکومت عدل الهی در جامعه رقم بخورد، این اجرای حدود الهی باعث آرامش و امنیت برای مردم می‌شود و باعث صمیمیت، امنیت و رفعت در بین جامعه خواهد شد.

بنابراین امام زمان(عج) به دنبال این هستند که مسیر اشتباه یا به تعبیری جهل مدرنیته که در جامعه امروزی وجود دارد را با عملیاتی کردن آیات الهی و سنت‌های پیامبر اکرم(ص) اصلاح کند.

شاخص‌های ویژه حکومت امام زمان(عج) چه چیزهایی می‌تواند باشد؟

از مؤلفه‌ها و شاخصه‌های مهم حکومت امام زمان(عج) که در زمان خودشان اجرا خواهند کرد اجرای حدود الهی، احیا کتاب قرآن و احیا سنت پیامبر اکرم(ص) است که در جامعه ما این سنت و قرآن رو به فراموشی رفته است، ما در جامعه افعال و کارهایی را که در قرآن منع شده انجام می‌دهیم بنابراین یکی از شاخصه‌های حکومت ایشان همین امر است.

یکی از سنت‌های الهی و پیامبر اکرم(ص) بحث ازدواج است که این سنت به طور دقیق و ویژه در جامعه و حکومت امام زمان(عج) جاری و ساری خواهد شد و توجه جامعه به این سنت الهی و سنت‌های دیگری که در احکام دینی و کلام و روایات معصومین و خاصتاً رسول خدا(ص) بیان شده است بیشتر خواهد شد.

یکی دیگر از مؤلفه‌ها و شاخصه‌های حکومت امام زمان(عج) بحث عدالت در جامعه است، وقتی آیات قرآن را می‌خوانیم می‌بینیم که فرموده است ما پیامبران را فرستادیم همراه آنها بینات و کتاب و میزان، معیاری برای تشخیص حق و باطل، را فرستادیم تا مردم را دعوت و به سمت عدل و داد و قسط در جامعه حرکت کنند، بنابراین دیگر مؤلفه محکم و مهم حکومت امام زمان(عج) بحث اجرای عدالت است که در جامعه عدالت و حدود الهی اجرا شود، چراکه این عدالت خیلی مهم بوده و اگر در جامعه جاری شود بسیاری از امورات مردم حل خواهد شد و رحمت الهی و رفعت، آسایش، آرامش و صمیمیت در جامعه نیز نمایان می‌شود.

برخی از آسیب‌های اجتماعی که در جامعه ما وجود دارد به خاطر بی‌عدالتی‌هایی است که ممکن است در جامعه اتفاق بیفتد، بنابراین اساس، مؤلفه و شاخصه اصلی حکومت حضرت مهدی(عج) احیا و اجرای کتاب الهی و سنت پیامبر و عدالت در جامعه است.

چرا باید امام زمان (عج) را بشناسیم و چه نیازی به وجود امام زمان(عج) است؟

یکی از مهمترین موضوعات و بخش‌های مهم اعتقادی مذهب شیعه بحث امامت است و بحث امام زمان(عج) یکی از موضوعات مهم در تشیع است، بنابراین این موضوع ضرورت دارد که در جامعه‌ای کسی باشد که مردم را به سمت صلاح و فلاح همگانی بکشاند و سوق دهد و در آن مسیر بندگی خدا را دنبال کند.

درست است که انسان می‌تواند با سواد بوده و دانشمند باشد اما این دانش انسان و بشر کامل نیست و نواقصی دارد، گاهی اگر به جهان نگاه کنید وجود این نواقص کاملاً مشهود است. افراد باسوادی در طول تاریخ داشتیم که خطاها و اشتباه‌های بزرگی را انجام دادند، بنابراین دانش بشر کفایت نمی‌کند، با اینکه ارزش علم و علم آموزی بسیار بالاست و انسان ممکن است به برخی از امور واقف باشد اما گاهی اوقات به جزئیات دستورات دینی واقف نیستیم، ظلم‌هایی که در جامعه صورت می‌گیرد نشان می‌دهد به کسی که مربی و معلم ما باشد نیاز داریم.

انسان قابلیت رشد و تعالی را دارد و نیازمند است که در جایگاه انسانیت قرار بگیرد و نیاز به یک معلم و امام معصوم دارد که از خطاها دور است. قرار است کسی معلم ما باشد که خودش معصوم باشد، اگر نباشد کارایی لازم را نخواهد داشت بنابراین حضور امام زمان(عج) برای ما اهمیت و ضرورت دارد، چون دنبال این هستیم که ایشان جامعه را به سمت خوبی‌ها و عدل و قسط و داد سوق دهد.

جوامع بشری مانند سازمان ملل و حقوق بشری ناکام هستند، به عنوان مثال هزاران انسان در غزه کشته شده است و در کشورهای همجوار ما و کشورهای فقیر چه افرادی مظلومانه کشته شده و به شهادت می‌رسند، نشان دهنده ضعف قانون‌های بشری بوده و توان اجرا شدن را ندارد و نمی‌توانند کاری را از پیش ببرند، هر جایی که به نفعشان باشد قانون بشریت را تغییر داده و هر جایی که به ضررشان باشد قانون را اجرا نمی‌کنند، این است که کسی باید قوانین الهی را نصب کند که ذینفع نباشد و قابلیت اجرایی برای تمام بشریت داشته باشد و ظلمی برعلیه بشریت اتفاق نیفتد.

این مباحث نشان می‌دهد همانگونه که در ادوار گذشته پیامبران و امامان ما آمدند باید منتظر ظهور یک منجی باشیم که این جامعه را از بدبختی، فلاکت، ظلم و جوری که وجود دارد نجات دهد. این ضرورت به ما نشان می‌دهد که این شخص باید معصوم باشد پس جامعه ما به یک شخص کامل، عادل و معصوم نیاز دارد که جامعه را اصلاح کند و مایی که بناست اصلاح شویم باید این شخص را بشناسیم.

در روایات ما بر شناخت امام زمان(عج) تأکید شده است بنابراین همه جوامع بشری به ویژه شیعه باید تلاش کند امام زمانش را بشناسد و او را به جامعه بشناساند که حداقل سود این کار این است که به مرگ جاهلیت نمرده‌ایم.