فرمانده انتظامی لرستان مطرح کرد:

شوتی‌ها؛ ارابه‌های مرگ / نیروی انتظامی پرچمدار مبارزه با پدیده شوتی‌سواران

فرمانده انتظامی لرستان شوتی‌ها را ارابه‌های مرگ دانست و گفت: نیروی انتظامی، به عنوان پرچمدار و در نوک پیکان مبارزه با این پدیده، تلاش‌های گسترده‌ای را برای متوقف کردن شوتی‌ها و برخورد با قاچاقچیان کالا انجام می‌دهد.

در دهه‌های اخیر، پدیده‌ای به نام “شوتی‌”سواران در جاده‌های کشورمان، به ویژه در مناطق مرزی، به معضلی جدی تبدیل شده است. این خودروهای تیزرو که با سرعت‌های سرسام‌آور و هیجان‌انگیز، مسیری طولانی را از مناطق مرزی جنوب، غرب و شرق کشور تا مناطق مرکزی می‌پیمایند، هدفی جز انتقال کالای قاچاق ندارند.

اما در پس این ظاهر پرخطر و هیجان‌انگیز، ابعاد تاریک و فاجعه‌باری نهفته است که هم جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد و هم بر پیکره اقتصاد کشور ضربات مهلکی وارد می‌کند. این مقاله به بررسی ابعاد مختلف این پدیده، از خطرات جاده‌ای گرفته تا پیامدهای اقتصادی و اجتماعی و نقش دستگاه‌های مسئول، می‌پردازد.

خطرات جاده‌ای: رقص مرگ بر آسفالت

شوتی‌سواران، با نادیده گرفتن تمام قوانین رانندگی و با سرعتی دیوانه‌وار، جاده‌ها را به میدان مسابقه تبدیل می‌کنند. این رانندگان، که اغلب برای فرار از دست قانون و رسیدن سریع به مقصد، جان خود و دیگران را به هیچ می‌انگارند، عامل بسیاری از تصادفات مرگبار و دلخراش در جاده‌های کشور هستند.

IMG 20250908 171638 821

شوتی‌سواران، با قرار گرفتن در موقعیت‌های خطرناک و انجام حرکات مارپیچ و سرعت‌های غیرمجاز، در هر لحظه با خطر واژگونی، برخورد با موانع و تصادفات شدید روبرو هستند. بسیاری از این رانندگان، در راه رسیدن به مقصد، زندگی خود را از دست می‌دهند و خانواده‌های زیادی را داغدار می‌کنند. هیجان کاذب ناشی از این کار، آن‌ها را به سمت تصمیمات پرخطر سوق می‌دهد که عواقب جبران‌ناپذیری دارد.

اوج فاجعه‌بار این پدیده، زمانی است که جان شهروندان بی‌گناه نیز در این بازی مرگ و زندگی به خطر می‌افتد. یک لحظه غفلت یا یک حرکت اشتباه از سوی شوتی‌سواران می‌تواند منجر به تصادفات زنجیره‌ای، برخورد با خودروهای عبوری، و حتی مرگ سرنشینان بی‌خبر شود. تصور کنید خانواده‌ای که در حال سفر هستند، ناگهان با یک “ارابه مرگ” روبرو می‌شوند که با سرعت نور به سمتشان می‌آید! این صحنه‌ها، متاسفانه کم نیستند و آمار بالای تصادفات جاده‌ای در مسیرهای مورد استفاده شوتی‌ها، گواهی بر این مدعاست. چه کودکان بی‌گناهی که یتیم شده‌اند و چه همسران و پدران و مادرانی که عزیزانشان را در این راه پرخطر از دست داده‌اند.

کالاهای قاچاق که توسط شوتی‌ها به مناطق مرکزی کشور منتقل و در بازار عرضه می‌شوند، ضربه مهلکی بر پیکره اقتصاد ملی وارد می‌کنند. این کالاهای وارداتی غیرقانونی،که بعضا هم بدون استاندارد و بی کیفیت بوده بدون پرداخت عوارض گمرکی و مالیات، با قیمتی پایین‌تر از محصولات مشابه داخلی به فروش می‌رسند و باعث رقابتی نابرابر می‌شوند.

وقتی کالاهای قاچاق ارزان‌تر در بازار موجود باشند، مصرف‌کننده تمایل بیشتری به خرید آن‌ها نشان می‌دهد. این امر، به تدریج باعث کاهش تقاضا برای محصولات داخلی می‌شود و کارخانجات و واحدهای تولیدی کشور را با رکود و کاهش سودآوری مواجه می‌کند.

ادامه این روند، در نهایت به تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و بیکاری کارگران زحمتکش منجر می‌شود. این کارگران، که ستون فقرات اقتصاد کشور محسوب می‌شوند، قربانی پدیده‌ای می‌شوند که سود آن به جیب عده‌ای محدود می‌رود و آسیب آن دامن‌گیر کل جامعه می‌شود. بیکاری، خود نیز منشأ بسیاری از معضلات اجتماعی دیگر است و چرخه آسیب‌ها را تکمیل می‌کند.

عدم پرداخت عوارض و مالیات برای کالاهای قاچاق، به معنای کاهش درآمدهای دولت است. این درآمدها می‌توانند صرف توسعه زیرساخت‌ها، خدمات عمومی، و بهبود رفاه شهروندان شوند که با فعالیت شوتی‌ها، از دست می‌رود.

نیروی انتظامی، به عنوان پرچمدار و در نوک پیکان مبارزه با این پدیده، تلاش‌های گسترده‌ای را برای متوقف کردن شوتی‌ها و برخورد با قاچاقچیان کالا انجام می‌دهد.

اقدامات پلیس: نیروهای انتظامی، با استقرار در جاده‌ها، برپایی ایست‌های بازرسی و سایر اقدامات در حوزه پیشگیری و برخورد با مخلان اقتصادی سعی در  توقیف خودروهای شوتی و کشف کالاهای قاچاق دارند. این عملیات‌ها، که اغلب در شرایطی پرخطر و طاقت‌فرسا انجام می‌شوند، نیازمند شجاعت و فداکاری فراوان است که متاسفانه، در این راه پرخطر، گاهی اوقات نیروهای جان بر کف پلیس نیز قربانی می‌شوند. بسیاری از آنان در درگیری‌ها و تصادفات ناشی از ماموریت های مرتبط، به شهادت رسیده یا دچار نقص عضو می‌شوند که  این فداکاری‌ها، نشان‌دهنده عزم جدی پلیس برای مبارزه با این معضل است.